Foam roller on jokaisen liikunnanharrastajan pakko-ostos

Oman pilatesrullasi voit tilata seuraavista paikoista

KauppaErilaisia mallejaHinnatKatso tästä
5alkaen 47€KATSO TÄSTÄ!
7alkaen 42€KATSO TÄSTÄ!
20alkaen 33€KATSO TÄSTÄ!

Me suosittelemme seuraavia hierontarullamalleja

9 syytä ostaa pilatesrulla

Ensiksikin tämä paljon puhuttu ihmerulla on erittäin edullinen, kun mietitään mihin kaikkeen se kykenee. Se ei myöskään ainoastaan avaa kipeytyneet lihaksesi, vaan sen avulla voit tehdä myös paljon muuta kuten esimerkiksi treenata vatsalihakset kesäkuntoon. Näin ollen mikäli et vielä ole yhden pilatesrulla omistaja, niin jäät paitsi kaikista sen hyvistä puolista.

Alapuolelle olemme listanneet 9 eri asiaa, jotka voit omalla hierontarullallasi tehdä. Mikäli sinulla ei siis ole vielä omaa rullaa, niin tarkista löytyykö omalta saliltasi sellainen tai tilaa tämän sivun ylhäältä itsellesi oma malli.

 

  1. Lihasten hieronta

Pilatesrulla on erittäin edullinen ja helppo tapa hommata päivittäinen hieronta. Rullaamalla rullaa hitaasti eri lihastesi alla voit tuntea et pelkästään kipua, mutta myös lihaksesi oikeasti aukeavan. Tämän tyylinen hieronta auttaa myöskin välttämään turhia loukkaantumisia sekä lihaksiasi palautumaan huomattavasti nopeammin seuraavaan urheilusuoritukseen.

Hierontarulla sopii oikeastaan kaikkien lihasten hierontaan, sillä vain mielikuvituksesi on rajana siihen millä tavalla omaa rullaasi käytät. Yleisimmät hierontakohteet ovat kuitenkin selkä, reidet, pakarat sekä pohkeet, mutta kuten sanottua niin tällä putkirullalla suoritettu hieronta ei rajoitu ainoastaan näihin lihaksiin. Foam rolleria käytettäessä on tärkeää muistaa käyttää mahdollisimman vähän käsiä, vaan käyttää kehosi omaa painoa, jotta saat hieronnalle maksimaalisen tehon.  Parhaiten omien lihasten hieronnan oppii vain itse testaamalla, sillä pilatesrullan käyttö on erittäin turvallista ja voit melko vapaasti kokeilla erilaisia liikkeitä. Voit alapuolelta tarkistaa lyhyen videon siitä miten voit tätä rullaa käyttää.

2. Jännityneet lihakset kuntoon

Hierontarulla on siitä hieno keksintö, että se toimii täysin oman kehosi painon avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että aina sinun ei tarvitse edes rullata rullasi kanssa, vaan lihakset rentoutuvat jo sillä että luot omalla painollasi painetta haluamallesi lihaksellesi rullan päällä. Joskus pieni liike tai ei liikettä ollenkaan voikin olla paljon tehokkaampaa kuin isot liikkeet.

Esimerkiksi saat rentoutettua yläselkääsi helposti seuraavalla tavalla. Aseta oma putkirullasi lapaluidesi alle ja risti kätesi rintasi päälle. Nosta nyt lantiotasi lattiasta, niin että luot kehosi avulla painetta yläselällesi joka makaa rullan päällä. Kun löydät sopivan kohdan, niin pysy tässä asennossa vähintään yhden minuutin. Tämä on erittäin helppo, nopea ja tehokas tekniikka yläselän avaamiseen.

Sama tekniikka toimii myös niskalle. Asetu selälleen lattialla ja aseta pilatesrulla niskasi alle. Kun löydät oikean asennon, niin huomaat tuntevasi pientä paineen tuntua niskassasi. Voit tässä asennossa myös liikuttaa varovasti päätäsi puolelta toiselle ja näin hieroa ja luoda erilaista tunnetta niskaasi. Jatka tätä liikettä myöskin vähintään 1 minuuttia.

3. Lisäpuhtia punnerruksiin

On tutkittua tietoa, että erilaisteen harjoitusten tekeminen ei tasaisella lattialla luo suurempaa rasitusta lihaksille ja tekee esimerkiksi jo tavalliset punnerruksetkin huomattavasti haastavimmiksi. Voitkin käyttää foam rolleriasi harjoitusten tehostamiseen.

Punnerruksia tehdessä voit asettaa hierontarullasi joko jalkojesi alle tai käsiesi alle. Tällä tavalla tekemäsi liikerata kasvaa ja punnerruksista tulee tavallistakin rankempia. Käytännössä mahdollisuudet ovat rajoittamattomat millä tavoin voit käyttää tätä rullaa apunasi erilaisissa treeneissä.

4. Käytä sitä apuna venytyksissä ja yogassa

Tämä putkirulla toimii erittäin hyvä avustajana erilaisissa venytyksissä sekä yoga liikkeissä. Mikäli joskus sinusta tuntuu siltä, että tarvitset hieman tukea jostain suunnasta niin aseta pilatesrullasi sinne ja tue itsesi sitä vasten. Käytännössä oma hierontarullasi tuo venytyksiin aivan uuden ulottuvuuden ja kuten muissakin tarkoituksissa, niin tässäkin vain sinun oma mielikuvituksesi on rajana. Kokeile erilaisia venytyksiä ja mieti miten saisit niistä vielä enemmän irti liittämällä pilatesrullasi omiin harjoituksiisi.

5. Treenaa teräksiset vatsalihakset kesäksi

 

Vatsalihaksia tehdessä on yleinen ongelma, että liikettä tehdään kaikilla muilla lihaksilla kuin itse vatsalihaksilla. Voit luoda paremman ympäristön vatsojen treenamiseen pilatesrullasi avulla.

Tee siis seuraavasti. Aseta foam roller selkärankasi mukaisesti selkäsi alle ja polvesi koukussa jalat lattiassa. Aseta kätesi niskasi taakse ja nosta päätäsi sekä niskoja samaan aikaan nostaen oikeaa jalkaasi itseäsi kohti. Tee vähintään kymmenen toistoa vaihtamalla aina nostettavaa jalkaa.

Tämä vatsalihasliike toimii ällistyttävän hyvin ja saatat yllättyä miten kovan poltteen jo pelkästään 10 liikettä luo vatsallesi. Katos alapuolen videosta täydellinen treeniohjelma vatsalihaksille oman pilatesrullasi avulla.

6. Paranna tasapainoasi

Foam roller toimii tasapainon harjoittelemisessa, siinä missä tasapainolauta tai tasapainokiekkokin. Hierontarullallasi voit tehdä yllättävän monia tasapainoharjoituksia, kun vain käytät vähän sitä kuuluisaa mielikuvitusta. Ota huomioon että kyseessä on rulla jo liikkuu näppärästi lattialla. Näin ollen voit helposti asettaa toisen jalan rullan päälle ja tukea koko painosi toiselle jalalle. Liikuta toisella jalallasi pilatesrullaa, kun samaan aikaa pyrit pitämään tasapainon toisen jalan avulla. Mitä kauemmaksi liikutat rullaa, niin sitä vaikeammaksi tasapainon ylläpitäminen luonnollisesti muuttuu. Katso alapuolen videosta lisää tasapainoharjoituksia.

7. Maistuisiko rentouttava jalkahieronta?

Rankan lenkin tai pitkän työpäivän jälkeen olet varmasti ansainnut pienen jalkahieronnan. Heitä siis sukat pois jalasta ja anna putkirullasi tarjota sinulle jalkahierontaa. Asetu siis seisomaan pilatesrullan eteen ja aseta toinen jalkasi sen päälle. Siirrä painosi kevyesti ja pikkuhiljaa enempi hierontarullan päälle ja liikuta jalkaasi hitaasti rullan päällä.

Voit myöskin tehdä jalkahieronnan molemmille jaloillesi asettumalla seisomaan rullan päälle. Tässä tilanteessa sinun tulee kuitenkin huolehtia, että pystyt käsiesi ottamaan tukea jostakin ja näin pysyä pystyssä. Pilatesrulla on kuitenkin loistava väline pieneen rentouttavaan jalkahierontaan.

8. Kukapa ei haluaisi rusauttaa turvallisesti selkänsä

Aseta hierontarulla poikittain selkäsi alle maatessasi lattialla polvet koukussa. Aseta kätesi niskasi taakse ja aloita nostamaan päätäsi polviasi kohti ja hyvin nopeasti voit kuulla normaalisti selkäsi rusahtavan. Mikäli tunnet vähänkään kipua, niin lopeta tämän liikkeen tekeminen samantien. Monesti selän ruksahtaminen kuitenkin avaa ja rentouttaa selkää huomattavissa määrin.

9. Kehitä koordinaatioasi ammatilaisten malliin

Kehon koordinaatio on yleensä erittäin tärkeää erilasia treenejä tehdessä. Voit luoda treeneistä haastavimpia ja koordinaatiotasi kehittäviä käyttämällä apuna foam rolleriasi. Esimerkiksi käyttäessäsi käsipainoja maastavetoon voit asettaa hierontarullan toisen jalkasi alle ja näin sinun pitää keskittyä myös tasapainon ylläpitämiseen painoja nostaessasi. Muista kuitenkin, että käytät aina erittäin kevyitä painoja näitä liikkeitä tehdessä tai ne voivat nopeasti johtaa eri asteisiin loukkaantumisiin.

 

Kuten varmasti huomasti niin pilatesrullan käyttö ei rajoitu ainoastaan lihastesi hierontaan vaan sillä on monia muitakin hyödyllisiä käyttötarkoituksia. Mikäli et ole vielä rullan omistaja, niin nyt viimeistään on aika tilata sellainen. Selaa itsesi tämän sivuston ylälaitaan ja valitse itsellesi mieleinen foam roller. Se on ostos, josta kehosi tulee sanomaan sinulle kiitos.

Pilatesrulla, Foam Roller , Putkirulla vai Hierontarulla?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta kyseessä on sama väline. Katso alapuolelta miksi sinun pitäisi hankkia itsellesi myös yksi.

Mikä se on?

Mikäli olet joskus vieraillut salilla ja ihmetellyt minkä ihmeen rullan päällä salilla kävijät veivaavat itseään edestakaisin, niin kyseessä on todennäköisesti foam roller eli suomalaisittain pilatesrulla. Samalla mieleesi on saattanut juolahtaa, että myös että sitä olisi mukava testata. Sinulla ei kuitenkaan ole hajuakaan siitä miten sitä tulisi käyttää. Älä huoli, sillä et ole ainoa ja tästä syystä me käymmekin seuraavaksi läpi kuinka putkirullaa voidaan käyttää lihashuollossa. Vaikka pilatesrulla olisikin jo tuttu kapistus sinulle, niin voit mahdollisesti löytää jotain uuttakin tietoa itsellesi alapuolelta.

Hierontarullaa käytetään tavallisesti lihashuoltoon joko ennen liikuntasuoritusta tai vaihtoehtoisesti sen jälkeen. Pilatesrullaa voi myöskin käyttää esimerkiksi joka päivä aamulla noustessasi ylös tai juuri ennen nukkumaanmenoa. Mitään yhtä oikeaa käyttötapaa ei ole vaan sitä voi käyttää ihan milloin kun sinusta tuntuu siltä, että lihaksesi kaipaisivat pientä rentoutusta sekä huoltoa. Hierontarulla on ennen kaikkea luotu lihashuoltoon ja siihen se onkin nykyisellään jo lähes välttämätön väline jokaiselle liikunnasta kiinnostuneelle.

Rullailu on nyt IN

Pilatesrulla harjoitukset sekä muut omatoimiset lihashuolto toimenpiteet ovat viime aikoina nousseet erittäin suosituiksi, eikä suotta. Ihmiset ovat viimevuosien aikana tulleet entistä tietoisimmiksi lihashuollon tärkeydestä terveydelle sekä toimivalle keholle. Hieronta on aina ollut suosittu ja toimiva tapa lihashuoltoon ja sitä se toki on vieläkin. Hieronnassa on kuitenkin yksi ikävä puoli ja se on sen hinta. Harvalla meistä on oikeasti varaa käydä hierojalla, niin useasti kuin olisi tarvetta. Alle tunnin hieronnasta joutuu maksamaan useamman kympin, joten jo pari kertaa viikossa hierojalla käynti tulee melko kalliiksi. Tässä vaiheessa apuun astuukin hierontarulla. Se ei missään nimessä ole syrjäyttämässä perinteistä hierontaa, mutta se tuo mukavasti uusia mahdollisuuksia lihashuoltoon. Pilatesrulla maksaa maksimissaan suurinpiirtein saman verran kuin yksi käynti ammattihierojalla. Tällä hinnalla käytät kuitenkin foam rolleria parhaimmillaan useamman vuoden. Kuten jo aikaisemmin mainitsimme, niin se ei syrjäytä kokonaan hyvää hierojaa, mutta se auttaa sinua lihastenhuoltoon myös kotona sekä salilla. Putkirullan avulla sinulla on mahdollisuus pitää lihaksistasi huolta, vaikka et pystyisi usein tai ollenkaan käymään hierojalla.  Tästä syystä se on noussutkin valtavan suosituksi välineeksi monien liikuntaharrastajien parissa. Mikäli sinulla ei ole vielä omaa kopiotasi, niin voimme ehdottomasti suositella yhden ostamista.

Voiko hierontarulla korvata oman hierojasi?

Pilatesrullaa voidaan hyvin mielin pitää hieronnan korvaajana, vaikka se ei aivan hyvän hierojan tasolle pääsisikään. Se auttaa kuitenkin huomattavasti lihasten rentouttamisessa sekä huollossa. Mikä parasta se tekee tämän kaiken erittäin edulliseen hintaan. Muutaman kympin sijoituksella sinulla on käytössäsi oma henkilökohtainen hierojasi useamman vuoden ajan. Hieronta rulla onkin ehdottomasti edullisin ja meidän mielestämme paras tapa säännölliseen edulliseen lihashuoltoon. Se ei ainoastaan auta sinua lihashuollon ylläpidossa, mutta antaa sinulle myös muita lukuisia etuja. Ne käydään läpi hieman tuonnempana.

Tuskallista lihashuoltoa pilatesrullalla

Tässä vaiheessa täytyy antaa kuitenkin varoituksen sana, että foam rollerin käyttö voi olla erittäin kivuliasta. Tämä erityisesti siinä tapauksessa kun lihaksesi ovat todella pahasti jumissa ja todella tarvitsevat huoltoa. Älä kuitenkaan huoli, sillä tämä kipu on kaiken sen tuskan arvoista. Hierontarullan säännöllisellä käytöllä vähennät kokoajan siitä syntyvää kipua ja voit olla varma että huomaat eron myös kehossasi. Kipu on myöskin selvä merkki siitä, että hieronnalle on todella tarvetta. Älä siis pelästy mikäli ensimmäinen kokemuksesi tästä putkirullasta on vain kova kipu. Se on täysin normaalia ja muistuttaa sinua siitä miksi lihashuoltoa pitäisi harjoittaa joka päivä. Olet kuitenkin jo ottanut askeleen lähemmäksi kivuttomampaa elämää tilaamalla itsellesi oman putkirullan. Pilatesrullan tilaaminen ei kuitenkaan vielä takaa mitään, vaan sitä pitää myöskin muistaa käyttää. Käyttämisellä tässä tapauksessa tarkoitamme päivittäisen rutiinin luomista sen käyttämiseen. Ei ole mitään väliä mihin aikaan teet foam roller harjoituksesi, kunhan vain teet ne päivittäin. Rutiinin luominen on yksi tärkeimmistä tekijöistä lihashuollossa. Voit olla varma, että tulet huomaamaan huomattavan eron kehosi voinnissa, jos vain käytät pilatesrullaa päivittäin.

Siirrytäänkin katsomaan alapuolelle mitä kaikkea hyötyä pilatesrulla sinulle tuokaan:

 

  1. Parantaa notkeuttasi sekä lihasten liikkuvuutta

Vuosien ajan venyttelyä on pidetty lähes ainoana tapana parantaa omaa notkeutta ja pitää lihakset virkeinä. Tähän on kuitenkin tullut muutos, sillä viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat että hierontarulla lisää myös lihastesi liikkuvuutta ja parantaa notkeuttasi. Mikäli tunnet oman kehosi siis hieman tönköksi, niin sinulla on ratkaisu edessäsi.

  1. Parempi verenkierto

Hyvä verenkierto ei auta pelkästään liikunnassa vaan ihan kaikilla elämän osa-alueilla ja on elintärkeä asia hyvälle voinnille. Huono verenkierto saattaa ajaa meitä jos jonkinlaisen ongelman sekä sairauden pariin. Tästä syystä onkin hyvä keskittyä hiukan myös oman verenkierron parantamiseen. Pilatesrulla on loistava ratkaisu tähän, sillä se auttaa avaamaan kehosi jumittuneita alueita ja näin luonnollisesti myös parantamaan sinun verenkiertoasi. Mikäli et pidä kehostasi huolta liikuntasuoritusten tai pitkien toimistopäivien jälkeen, niin verenkiertosi huononee automaattisesti. Kuten jo aikaisemmin mainitsimme, niin yritä luoda itsellesi ruutini oman hierontarullasi käyttöön ja tulet varmasti huomaamaan eron myös verenkierrossasi.

 

  1. Stressin lieventäminen

Kuten päätellä voi, niin tiukat ja tukkoiset lihakset eivät ole paras lähtökohta stressittömään elämään. Tästä syystä on tärkeää yrittää pitää omat lihakset jumittomina. Putkirulla auttaa tässä lähes yhtä hyvin kuin säännölliset hieronta kerrat. Mikäli tunnet itsesi stressaantuneeksi, niin kaiva oma pilatesrullasi esiin ja stressisi voi vähentyä aikaisemmin kuin huomaatkaan. Älä siis stressaa turhaan vaan hanki itsellesi oma henkilökohtainen stressinpoistaja vain muutamalla kympillä. Tätä ostosta ei tarvitse stressata.

  1. Vältä lihastesi jumiutumista urheilusuoritusten jälkeen

Ei ole väliä oletko ammattilaisurheilija vai satunnainen lenkkeilijä, niin olet varmasti kokenut jumiutuneita sekä kipeitä lihaksia liikuntasuorituksesi jälkeen. Joku saattaa pitääkin tästä kivusta, kun tietää tehneensä jotain, mutta siitä huolehtiminen kuuluu hyvään lihashuoltoon. Nämä kivut myöskin vaikuttavat huomattavasti seuraaviin liikuntasuorituksiisi.

  1. Vältä loukkaantumisia

Loukkaantumisten hoito on kaikkein helpointa sillä, että teet kaiken mahdollisen välttääksesi loukkaantumisia. Usein jo pelkkä säännöllinen venyttely yhdistettynä säännölliseen pilatesrullan käyttöön estää hyvin tehokkaasti loukkaantumisia. Toki koskaan ei tiedä mistä sitä loukkaantuu, mutta pilatesrulla on mainio väline pitämään lihakset kunnossa ja näin ollen välttämään turhia loukkaantumisia. Varsinkin jos harrastat paljon lenkkeilyä tai saliharjoittelua, niin hierontarulla voi pelastaa sinut monelta turhalta venähdykseltä ja lihaskivulta. Pilatesrullan käyttö tekee lihaksistasi paljon vastustuskykyisempiä loukkaantumisia vastaan.

 

Yksinkertaista, mutta tehokasta

 

Foam roller näyttää erittäin yksinkertaiselta ja simppeliltä esineeltä, mutta totuus on hieman erilainen. Pilatesrullaa voikin käyttää lukemattomiin eri tarkoituksiin ja periaatteessa vain mielikuvituksesi on rajana miten sitä käytät. Tässä tapauksessa ulkonäkö voi pettää. Moni innokas onkin listannut hierontarullann yhdeksi parhaaksi ostokseensa viime vuosina ja se on todellakin jokaisen kympin arvoinen.

Kuten sanoimme, niin tätä hyödyllistä putkirullaa voi käyttää erittäin monella eri tavalla. Joka tapauksessa, käytitpä sitä millä tahansa tavalla, niin sen käyttö on erittäin helppoa. Pilatesrullan tehokkuutta ja painetta ohjataan sinun oman painosi avulla ja näin ollen voit luoda hierontaasi juuri sellaisen paineen kuin itse haluat. Hyvä ohjenuora on että mitä enemmän se sattuu, niin sitä tehokkaampi liike on kyseessä. Ei kuitenkaan kannata mennä aivan äärellisyyksiin.Putkirullan käyttöön löytyy monia eri ohjeita ympäri netin ja youtuben mikäli tarvitset pientä opastusta sen käyttöön. Näin ollen tämä ei tule olemaan mikään ongelma ja kuka tahansa meistä kyllä oppii käyttämään pilatesrullaa. Ohjeita foamrollerin käyttöön löydät myös tältä sivustolta.

Foam rolleria pidetään hierontaan käytettävänä rullana, mutta sen avulla on mahdollista tehdä myös muunlaisia harjoituksia. Esimerkiksi monenlaiset tasapainoharjoittelut onnistuvat vaivattomasti pilatesrullan avulla. Kuten sanoimme, niin käytännössä vain sinun mielikuvituksesi on rajana foamrollerin käyttömahdollisuuksiin.

Tilaa heti oma putkirulla

Mikäli sinulla ei vielä ole omaa pilatesrullaa, niin saat sen hakittua nopeasti, edullisesti ja helposti tämän sivuston kautta. Me olemme listanneet sinulle kaikki parhaat pilatesrullat ja laittaneet ne helposti vertailtavaksi hinnan perusteella. Valitse siis mieleisesi pilatesrulla ja aloita rullailu jo tällä viikolla.